top of page
  • Foto van schrijverBeCook!

Hoe ga je verder als restaurant/cateraar ondanks het coronavirus?



De Belgische regering heeft restaurants, cafés en traiteurs sinds vrijdag 13 maart, middernacht, gedwongen te sluiten.


Dit is een klap voor de hele sector, die niet zat te wachten op een nieuwe crisis die de inspanningen van de laatste tijd teniet zou doen.


Er zijn echter manieren om de activiteit ondanks de huidige sluitingsmaatregelen in stand te houden. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft dit bevestigd. "Afhaalbestellingen en leveringen zijn in de tussentijd nog steeds mogelijk," schreef ze.


Dit is een uitstekende gelegenheid om ons te heroriënteren op de bezorging van afhaalmaaltijden.


Wat moet je overwegen?

Ga eerst na of je locatie je in staat stelt een voldoende interessant klantenpotentieel te bereiken. Een instrument zoals de Wijkmonitoring van de Stad Brussel biedt een relevante analyse over dit onderwerp.

Als je buurt eten bij je thuis of op kantoor kan leveren, moet je daar onmiddellijk voor gaan.

Bevindt je bedrijf zich niet in een goed aangepast gebied?

Er bestaan goedkopere oplossingen via gedeelde keukens die je een dienst à la carte en uurtarieven aanbieden. Je kunt je aanbod snel testen met heel weinig risico. In Brussel zijn er twee adressen die deze dienst aanbieden:

  • BeCook! voor het stadscentrum en het noorden van Brussel

  • Co-oking die kan leveren aan het westen en het zuiden van Brussel

Pas je recepten aan

Niet alle gerechten zijn geschikt voor thuisbezorging. Zo is een bord knoedels met tomatensaus beter bestand tegen een transporttijd van 15 minuten dan een salade van biefstuk en friet. Kies zorgvuldig de gerechten die het meest geschikt zijn om te bezorgen.

Naleving van de voorschriften

Het FAVV heeft herinnerd aan de geldende voorschriften voor de levering van afhaalmaaltijden en thuisbezorgde maaltijden.

Zorg ervoor dat er een korte tijd verstrijkt tussen de ophaling en de levering en dat u geschikte transportzakken of -kratten gebruikt.

Vervoer

Als je klanten dicht bij je vestiging zijn (max. 15 minuten), kunnen ze je misschien zelf bereiken. Zo niet, dan moet je een vervoersdienst organiseren, hetzij met je eigen personeel, hetzij via onafhankelijke vervoerders.

Communicatie

Gebruik alle kanalen die tot je beschikking staan: e-maillijst van klanten, Facebook, Instagram, etalages. Deel zoveel mogelijk, je klanten steunen je, het is belangrijk dat ze weten dat je nog in business bent.

Platform

Als je geen eigen bestelplatform hebt, wat het geval is voor veel spelers in de sector, heb je de keuze tussen verschillende systemen, de telefoon van je zaak, of via bestaande platforms: UberEats, Deliveroo, Takeaway.com. De set-up is erg snel.

Verpakking

Ga snel naar verpakkingsleveranciers om de bakjes te halen die je nodig hebt voor thuisbezorging. Winkels zoals Ava, Clavie of zelfs Metro kunnen je die bezorgen.

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page