Verkoop je heerlijke zelfgemaakte koekjes
Kerst en Nieuwjaar komen eraan. Voor velen is het een kans om zonder mate wat lekkere koekjes op te slokken. Speculaas, peperkoek, zandkoekjes, chocoladekoekjes,... De mogelijkheden zijn even gevarieerd als verleidelijk. Dus dit is het perfecte moment om te beginnen met het bakken en verkopen van koekjes.
Welke soorten kiezen?
Moeten het knapperige of zachte koekjes zijn? Zoet of kruidig? Klassiek of gedurfd? Het hangt af van jouw smaak en die van je consumenten. Doe marktonderzoek om te zien welke smaken en texturen het meest populair zijn in je omgeving en bouw daarop voort.
Natuurlijk kun je origineel zijn en je onderscheiden van de menigte, want België heeft een groot aantal gerenommeerde koekjesmakers. Houd er echter rekening mee dat bekende smaken eerder werken dan minder conventionele smaken. Durf anders te zijn door kleine, gecontroleerde aanpassingen te maken en je product zal een succes worden.
Aan wie verkopen?
Wil je je delicatessen rechtstreeks aan je klanten verkopen (Business to Consumer, B2C) of liever aan retailers (Business to Business, B2B)? Het is belangrijk om dit te bepalen om de juiste verkoopstrategie te kiezen. B2B en B2C stellen immers verschillende eisen aan de verpakking, de prijs, de productievoorschriften en de administratieve aspecten.
Als je rechtstreeks aan de consument wilt verkopen, moet je een verkooppunt hebben (winkel, kiosk,...) of een leveringsdienst aanbieden. Gezien de huidige economische situatie adviseren we je om in eerste instantie te kiezen voor de tweede oplossing. Voor meer informatie over het opzetten van een leveringssysteem, bezoek onze site voor ons artikel over bezorgdiensten.
Als het doel is om aan distributeurs te verkopen, zul je contact moeten opnemen met de detailhandelaren waaraan je je product wilt aanbieden en proberen hun te overtuigen. Je zult ook je verpakking moeten aanpassen om deze luchtdicht en aantrekkelijk te maken tussen alle andere pakjes en dozen in de winkelrekken.
Het einde van het jaar is ook een goed moment om aan bedrijven te verkopen. Ze geven hun klanten en werknemers dan vaak chocolade of koekjes als cadeau voor de feestdagen.
Profiteer van deze tijd en bied hun buitengewone en kwalitatieve producten aan. Dit is een uitstekende verkoopstimulans die alleen maar rendabel zal zijn en als extra pluspunt krijg je merk meer bekendheid zonder er geld voor hoeven uit te geven. Je marketingbudget zal er dus niet onder lijden.
Hoe moet je bakken?
Je wilt beginnen met het maken van je koekjes voor verkoop, maar hebt de juiste infrastructuur niet? Het is niet nodig om onmiddellijk te investeren in gebouwen of apparatuur. Dankzij co-kitchens kun je professionele keukens huren terwijl je je concept uitprobeert. Hierdoor worden de kosten en risico's die gepaard gaan met het starten van een bedrijf sterk gereduceerd en kun je tegen lagere kosten van professionele uitrusting gebruikmaken.
Er bestaan verschillende mogelijkheden in Brussel zoals Co-oking, Casper, Kumo Kitchens, Cook Work en BeCook. Het is aan jou om te zien waar je voorkeur naar uitgaat: gedeelde of individuele keukens, geografische ligging,... Houd er ook rekening mee of je goederen moet kunnen ontvangen en/of hoe je je bezorgers ter plaatse kunt voorzien. Bepaal ook hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Elke optie heeft zijn voordelen, het is een kwestie van de optie vinden die het beste past bij jouw behoeften.
Wil je aan de slag gaan?
BeCook verhuurt professionele en individuele keukens per uur en zonder minimale verbintenis. Wij bieden ook advies om je te ondersteunen bij de ontwikkeling van je project dankzij de ervaring van Sara Dirkx en Philippe Thewissen.
Om meer te weten te komen over ons aanbod, neem een kijkje op onze website of neem contact met ons op.
Comments