Horeca in Brussel: Zijn "Dark Kitchens" de oplossing?
top of page
  • Foto van schrijverBeCook!

Horeca in Brussel: Zijn "Dark Kitchens" de oplossing?



Met de lockdowns en de opkomst van de maaltijdbezorgbedrijven hebben restaurants oplossingen nodig om door te kunnen gaan. Een van die oplossingen is het concept "Dark Kitchens".

In dit artikel lees je het volgende:

  • Wat is een Dark Kitchen?

  • Waarom komen Dark Kitchens op?

  • Hoe test je het concept ondanks de lockdown en maatregelen?

  • Enkele overwegingen waarmee rekening moet worden gehouden

  • De voordelen van deze formule voor restauranthouders

  • Een partner om je te helpen in Brussel: BeCook!

"Je kunt niet alle omstandigheden van het leven in de hand houden. Maar we hebben wel in de hand hoe we er op reageren." - Denis St. Pierre

Ken je het concept "Dark Kitchen", ook wel bekend als "virtual kitchen", "cloud kitchen" of "ghost kitchen"?

Al deze namen verwijzen naar hetzelfde: ketens die uitsluitend online maaltijden verkopen.

Platforms zoals Uber Eats, Deliveroo of Takeaway maken van deze markt een echte goudmijn.

Dankzij deze bezorgplatformen kunnen voedingsbedrijven gemakkelijk contact leggen met klanten en snel maaltijden aan huis bezorgen.


Waarom komt dit model zo op?

  • Iedereen heeft steeds minder tijd voor dagelijkse activiteiten zoals koken. Als gevolg daarvan bestellen steeds meer klanten online. De vraag naar virtuele restaurants groeit al enkele jaren.

  • Tegelijkertijd is er een wereldwijde groei van online bedrijfsmodellen. Deze beïnvloeden tegenwoordig bijna elke industrie, ook de voedingssector.

  • Restaurants die een fysieke vestiging hebben, nemen het voortouw en bieden steeds vaker een bezorgdienst aan in combinatie met hun hoofdactiviteit.

Ter illustratie zijn hier enkele cijfers:

  • In België hebben zich al 3000 restaurants bij het platform Deliveroo aangemeld. Het blijkt dat de sector een opmerkelijke bloei doormaakt.

  • Volgens de prognoses van UBS zou de industrie voor het thuisbezorgen van maaltijden tegen 2030 wereldwijd 365 miljard dollar waard kunnen zijn, tegen 60 miljard dollar in 2018.

Als gevolg hiervan willen steeds meer restauranteigenaren alleen nog maar gebruik maken van bezorging aan huis of op kantoor om lagere investerings-, exploitatie- en personeelskosten optimaal te benutten.

Hun succesmodel is in wezen gebaseerd op het gebruik van een "Dark Kitchen".


"Dark Kitchen": hoe je er een opzet

  • Je begint zoals met elk ander restaurant: door het menu en de markt te bepalen (Dark Kitchens richten zich vooral op de lunch op kantoor en de avondmaaltijden thuis).

  • Je plant een digitale promotiestrategie met een onderscheidend merkimago. Vervolgens besteed je een budget aan advertenties, voornamelijk op Facebook en Instagram, zonder de inhoud op sociale media, de website en een constante actualisering van het menu en de aanbiedingen te vergeten.

  • Daarna kies je het bezorgplatform. Hun commissie varieert tussen 10% en 40% voor de bezorgdienst (welke diensten zijn in dit budget opgenomen?). In het algemeen is het raadzaam om met meer dan één platform te werken om de dienst en ontwikkeling te garanderen. Deze platformen werken via mobiele apps die geïntegreerd zijn in de activiteiten van het voedingsbedrijf.

  • Wat de planning betreft, is het zeer belangrijk om het volgende vast te leggen: het leveringsgebied (binnen een straal van 3 tot 6 km, afhankelijk van het feit of de gerechten warm of koud worden geleverd), de prijzen van de gerechten (tussen 6 euro en 18 euro per gerecht, afhankelijk van de chef-kok en het gekozen type keuken), de bezorgtijden en het bezorgsysteem (zelf bezorgen of uitbesteden maaltijdbezorgbedrijf), evenals de verpakkingsmethode die de kwaliteit en het imago van het restaurant garandeert.


Checklist voor de opstelling van een bezorgdienst:

Voordat je besluit om gebruik te gaan maken van de bezorgdienst, moet je op de hoogte zijn van bepaalde risico's in de productie- en dienstverleningscapaciteit en rekening houden met de volgende elementen:

  1. Normatief: zoals bij elke sector zijn er verschillende normen. Wij raden je aan om het met iemand te bespreken die je kunt adviseren over de benodigde vergunningen, contracten en verzekeringen.

  2. Orders ontvangen: je hebt een computersysteem nodig waarmee je bestellingen kan beheren. Vaak bieden platforms dit systeem aan en zetten ze zich in voor de promotie van je aanbod via internet, maar je moet je zaken binnen je bedrijf wel op orde hebben.

  3. Keukens: je moet klaar zijn om orders te ontvangen en je ervan bewust zijn dat de productiepieken exponentieel kunnen groeien. Daarom moet je een optimale ruimte hebben om je gerechten te bereiden, met voldoende verlichting en apparatuur, in een hygiënische ruimte.

  4. Bezorging: het is zeer belangrijk dat je de bezorgroutes en -gebieden vaststelt om de kosten te beperken, ervoor te zorgen dat de gerechten in de beste omstandigheden op hun bestemming aankomen en om ervoor te zorgen dat de warm/koud keten wordt gerespecteerd. Daarnaast helpt de keuze voor een online bezorgplatform de kosten te verlagen voor het inhuren van een bezorger of de aanschaf van voertuigen of fietsen.

  5. Feedback: het is essentieel om feedback van klanten te ontvangen, daarom is een feedbacksysteem relevant en noodzakelijk om de tevredenheid en ervaring van je bedrijf te meten en je actieplan vervolgens te verbeteren.


De sleutel tot een succesvolle verpakking

Je moet rekening houden met 3 belangrijke elementen:

  1. Prijs: in veel gevallen wordt de winst sterk beperkt door de prijs van de verpakking, let hierop wanneer je kiest!

  2. Kwaliteit: je moet er goed op letten dat de gerechten in de beste omstandigheden en correct gepresenteerd bij de klant aankomen

  3. Ecologie: tegenwoordig is het erg belangrijk om het milieu te respecteren. Denk aan recycleerbare of biologisch afbreekbare verpakkingen voor je gerechten. De klanten appreciëren deze milieubewustheid wat een groot verschil kan maken ten opzichte van de concurrentie.


"Dark Kitchens": voordelen voor restauranthouders

  • Geen eetruimte voor klanten verlaagt sterk kosten voor zaken als huur en personeel. Dark Kitchens zijn daarom een uitstekende manier om nieuwe cateringprojecten op te starten met lage algemene kosten.

  • Deze oplossing biedt gevestigde restaurants de gelegenheid om hun capaciteit te vergroten en in te spelen op de groei van de markt voor maaltijdbezorging

  • Een andere belangrijke factor van dit model is de mogelijkheid om gemakkelijk te experimenteren met nieuwe merken, menu's en concepten.

  • Als je als ondernemer de ambitie hebt om op lange termijn over een eigen infrastructuur te beschikken, kun je met Dark Kitchens ook geloofwaardigheid winnen bij financiële instellingen (banken en financiële bedrijven) en particuliere investeerders ('Business angels', 'crowdfunding', investeerders in ontwikkelingskapitaal, afhankelijk van de voortgang van je project en het potentieel ervan).

  • De veranderingen waar je rekening mee moet houden wanneer de voedseltrends van de klanten veranderen, zijn minimaal. Flexibiliteit in je bedrijf is dus zeer belangrijk. Een menu of een concept evolueert in een mum van tijd. Als een aanbod of virtuele zaak niet werkt, maakt de ondernemer er gewoon een nieuwe.


BeCook: één van de oplossingen die je nodig hebt om je Dark Kitchen te starten

Wij verhuren professionele en individuele keukens. Deze voldoen aan de normen van het FAVV en zijn volledig uitgerust. Bovendien bevinden we ons op minder dan 3 kilometer van het centrum van Brussel en bieden wij de mogelijkheid om alle Brusselse gemeenten te bedienen.

Met onze keukens bieden wij:

  • Een productieruimte die voldoet aan de normen van het FAVV en de mogelijkheid om je producten zonder administratieve beperkingen op de markt te brengen.

  • Individuele keukens die 24/7 beschikbaar zijn.

  • Je zaak starten met een minimale investering en een maximaal rendement: door bij ons te huren tegen een gereduceerde prijs kun je je zaak relaxter opstarten en snel een rentabiliteitsdrempel bereiken. Je kunt je merkimago ontwikkelen en je richten op het promoten van je aanbod.

  • Advies van experts in voedselproductie en in het opstarten van een bedrijf. Wij helpen je bepalen welke markt je kunt bereiken, hoe je een bedrijf kunt starten, hoe je de productie, de logistiek (bezorgsysteem) en nog veel meer kunt beheren. We zullen er altijd zijn om je te helpen.

"Angst voor verandering drijft ons tot passiviteit." - Lori Nelson Spielman

Kom in actie en neem contact met ons op! Wij zullen je project tot een succes maken.

17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page