Hoe kan je je cateringproject met een laag risico (her)starten?
top of page
  • Foto van schrijverBeCook!

Hoe kan je je cateringproject met een laag risico (her)starten?

In dit artikel bespreken wij de volgende punten:

  1. Bedrijven die je weer op gang kunnen brengen

  2. Veilig herstarten na de lockdown

  3. Te weten om je activiteit te herstarten

  4. Een partner om je te helpen in Brussel: BeCook



1) Bedrijven die je weer op gang kunnen brengen

Voor veel horecazaken heeft deze stopzetting van de activiteiten ernstige economische gevolgen gehad. Sommige restauranthouders hebben de schade kunnen beperken door afhaalmaaltijden aan te bieden, maar de hele horecasector is verzwakt en maakt zich zorgen over het herstel van de activiteiten.

Gelukkig heeft de horecafederatie, in overleg met de Nationale Bank en de banksector, verschillende maatregelen genomen, in het licht van deze ongekende crisis. Deze maatregelen zijn bedoeld om financieel te helpen bij de heropleving van cateringactiviteiten en omvatten:

  • Een verlaging van de BTW tot 6% op maaltijden en niet-alcoholische dranken, geldig tot 31 december 2020;

  • Een cheque van 300 euro zal worden toegekend aan burgers ter ondersteuning van sectoren in moeilijkheden (inclusief horeca). En ontvangers van sociale bijstand zullen gedurende zes maanden een toeslag van 50 euro per maand ontvangen;

  • De implementatie van een veiligheidsgids, met overzichtsbladen en pictogrammen, om je zaak in de beste omstandigheden te heropenen en je klanten gerust te stellen;

  • De groepsaankoop van maskers en hydro-alcoholische gel voor cateraars en andere medewerkers van horecazaken;

  • Een verlenging van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht tot 31 augustus, of zelfs 31 december voor de zelfstandigen die het meest in moeilijkheden verkeren;

  • Een uitstel van sociale zekerheidsbijdragen, een vrijstelling van bijdragen voor de eerste en tweede semesters van 2020 voor de zelfstandigen en een vermindering van de voorlopige sociale zekerheidsbijdragen voor het jaar 2020;

  • Een opschorting van de maandelijkse betalingen voor bankleningen;

  • Een bevriezing van de faillissementsregelingen.

Alle ingevoerde maatregelen zijn beschikbaar op de officiële website van de horecafederatie


Andere bedrijven die je kunnen helpen in Brussel:



2) Veilig herstarten na de lockdown

Na het einde van de lockdown kon de horecasector op 8 juni eindelijk weer opengaan. Cateraars kunnen dus hun activiteit hervatten, met inachtneming van de strenge hygiënevoorschriften. Maar deze heropening is slechts gedeeltelijk. De banket- en feestzalen zullen inderdaad pas vanaf 1 juli opnieuw kunnen openen en zullen niet meer dan 50 personen mogen ontvangen. Cafés, restaurants en bars kunnen weer opengaan, onder bepaalde voorwaarden:


  • De tafels moeten worden opgesteld zodat een ruimte van 1,50 m tussen de klanten wordt gegarandeerd. Anders moet een plexiglas barrière van ten minste 1,80 m hoog aangebracht worden;

  • Papieren tafelkleden en servetten moeten worden gebruikt. Als dit niet mogelijk is, moeten de stoffen tafellakens en servetten op meer dan 60°C gewassen worden tussen elke klant;

  • Zout- en peperstrooiers, zowel als flessen sauzen en broodmanden zijn verboden op tafel. Individuele porties moeten aangeboden worden;

  • Er mag geen menukaart worden uitgedeeld. De restaurateur kan, in plaats daarvan, een bordje aan de muur voorstellen of het menu direct op de smartphone van de klant beschikbaar maken dankzij een QR-code;

  • Tafels en stoelen moeten na elk vertrek van klanten worden gedesinfecteerd;

  • Indien mogelijk, moeten de deuren open gelaten worden tijdens de bediening;

  • Het dragen van mondmaskers is verplicht voor het personeel;

  • Er mogen niet meer dan 10 personen aan één tafel aanwezig zijn.

Bron : RTBF



3) Wat je moet weten om je activiteit te herstarten


Heb je, als cateraar, een speciale registratie nodig voor je activiteit?

Bedrijven in de horecasector hebben een vergunning nodig van het FAVV. Je kan alle informatie vinden op hun officiële website "Het FAVV begeleidt u om u zo goed mogelijk voor te bereiden op de herstart van uw activiteit" bijgewerkt op 12 juni 2020.

Kunnen horecagelegenheden maaltijden aan huis leveren?

Naast de mogelijkheid om maaltijden te bereiden, kunnen horecazaken ook een thuisbezorgingsdienst aanbieden. Maar verschillende regels moeten in acht worden genomen om de verspreiding van het virus te voorkomen en zo de gezondheid van de klant te beschermen:

  • Levensmiddelen die moeten gekoeld of ingevroren worden, moeten in koelkasten of andere koelcontainers worden bewaard bij de wettelijke opslagtemperatuur voor levensmiddelen, maximaal 7°C;

  • Voor de warme keten moet de opslagtemperatuur minstens tussen 55°C en 60°C liggen;

  • Deze opslagtemperatuur moet ook tijdens het transport worden gerespecteerd om bacteriegroei te voorkomen;

  • De allergenen die in het product aanwezig kunnen zijn, moeten aan de klant worden meegedeeld, schriftelijk op een etiket of mondeling.

Deze regels gelden ook voor afhaalmaaltijden. De klant kan inderdaad de afhaalmaaltijden rechtstreeks bij de horecazaak afhalen, zolang deze aan de bovenstaande voorwaarden voldoet.


Het is belangrijk om de regels van de hygiëne te respecteren, evenals goede hygiënepraktijken om elke vorm van besmetting zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Elk voedingsmiddel moet apart gekookt worden, vooral als één van deze voedingsmiddelen rauw vlees is;

  • Was na de voedselbereiding de gebruikte oppervlakken met veel heet water en zeep, vooral rauw vlees;

  • Was je handen met warm water en zeep tussen elke bereiding;

  • Rauw vlees moet voldoende gekookt zijn (70°C door de kern gedurende minstens 2 minuten);

  • Kook niet als je ziek bent.

Bron : AFSCA


Hoe zit het met de verpakking?

Om verspreiding van het virus te voorkomen, is het aangeraden dat de klant zijn eigen verpakking niet meeneemt naar de cateraar (net zoals bij de bakker of de slager). De containers van de klant zouden een drager van het virus kunnen zijn en de cateraar kunnen besmetten.


Is het bij het koken en bedienen van klanten beter om handschoenen te dragen of om regelmatig je handen te wassen?

Het dragen van handschoenen kan beschermen tegen de verspreiding van het virus als ze regelmatig worden vervangen. Handschoenen kunnen soms valse vrienden zijn omdat je je beschermd voelt en je er minder aan denkt om je handen regelmatig te wassen. Regelmatig handen wassen tussen elk klantencontact is daarom de beste manier om risico’s te vermijden.



4) Een partner om je te helpen in Brussel: BeCook!

Na de gedwongen sluiting de meeste activiteiten in verband met de horecasector, zal je waarschijnlijk moeten reageren op een toestroom van nieuwe reserveringen voor diverse evenementen zoals trouwfeesten, doopfeesten, verjaardagen, privéfeesten of thuisbezorgingen. Des te meer omdat de vraag waarschijnlijk zal exploderen met de komende zomer!


Maar hoe kan je aan deze uitzonderlijke vraag voldoen als je geen proportionele productiecapaciteit hebt? Hier komen wij aan bod: ontdek BeCook! Wij bieden de verhuur van individuele professionele keukens aan (per uur, per dag of per maand). BeCook is ook een gemeenschap van lokale voedingsondernemers die hun activiteiten ontwikkelen en hun ervaringen en middelen delen.

Voor meer informatie kan je contact met ons opnemen of een gratis bezoek boeken aan onze professionele keukens langs het kanaal van Brussel (in de buurt van Thurn en Taxis).


5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page